Bio

Van opera tot Toots tot Kylie

Jan Bercu genoot zijn vioolopleiding bij Carlo Van Neste en Edith Volckaert aan het Koninklijk Muziekconservatorium te Brussel en kreeg enorm veel steun van zijn mentors Albert Speguel en Joseph Spira. In 1970 begon hij zijn professionele loopbaan bij het toenmalige BRT-RTBF orkest en in 1971 volgden de eerste internationale uitnodigingen en werd hij solist bij het Orchestre de Chambre Paul Kuentz, waarmee hij op tournee trok door de VS en Frankrijk. Dit was slechts het begin van een loopbaan die hem alle uithoeken van de wereld zou laten zien . Zo volgden er 22 tournees door Japan en zelfs de toenmalige USSR bleef geen onbekend terrein.

Daarnaast speelde Jan in het jazz-orkest van de BRT, respectievelijk o.l.v. Etienne Verschueren, Francis Bay en Freddy Sunder, maakte hij deel uit van het Caravelli-orkest en werkte hij ook met James Last. Met zijn ensemble ‘Jan Viool en Co’ was hij razend populair in Vlaanderen en Nederland en schuimde hij alle feesten en festivals af.
In 1977 verliet hij de omroep en trok vervolgens naar het Nationaal Orkest van België, het Filharmonisch Orkest van Vlaanderen en het orkest van de Munt. In 1980 werd hij concertmeester en solist bij het Heidelberger Kammerorchester tot hij zich in 1983 aansloot bij de orkesten van Nancy en Metz en later ook voor één van de grote A-orkesten ging werken, nl. dat van de Saarländischen Rundfunk.

In diezelfde periode was hij tweede solist van het ‘Orchestre de Chambre Ad Artem de Metz’ en toen hij in 1990 naar België terugkeerde werd hij muziekregisseur en concertmeester bij de musicalafdeling van het Ballet van Vlaanderen. Hij begeleidde er musicals als ‘West Side Story’, ‘Anatevka’, ‘Me and my girl’, ‘Chicago’, ‘Evita’ en ‘Dear Fox’.

In zijn dertigjarige loopbaan werkte Jan ook met de ‘groten’ uit het ‘lichtere’ genre. Hij maakte jarenlang deel uit van het ‘Grand Gala du Disque-orkest’ en begeleidde o.a. Marlène Dietrich, Shirley Bassey, Nathalie Cole, Tom Jones, Bryan Ferry, The Three Degrees, Nana Mouskouri, Madredeus, Kylie Minogue, Julien Clerc, Natalie Choquette, Lara Fabian, Anny Cordy, Florent Pagny, Donna Summer, Shaggy en zeker niet te vergeten…. Toots Thielemans, met wie hij sinds de fameuze ‘verjaardagsconcerten’ regelmatig optrad. In Frankrijk en Zwitserland waren er dan weer maandenlange tournees met William Sheller.

Verder is hij een veelgevraagd studiomuzikant en werkte hij mee aan cd- en dvd-opnames van nationale en internationale artiesten als Alain Delon, Bonney M, André Rieu, Vera Mann, Wanda Joosten, Nana Mouskouri, the New London Chorale en Tom Parker, Jean Bosco Safari, Madredeus, William Sheller… en speelde hij mee op de soundtracks van films als ‘Licht’ (muziek Dirk Brossé) en ‘The Aviator’. Momenteel verleent hij zijn medewerking aan het orkest van de Munt, het Nationaal Orkest van België, het Vlaams Radio Orkest , Il Novecento (het razend populaire orkest van de Night of the Proms) en aan diverse kleinere ensembles in binnen- en buitenland.

Maar ook het theater oefende zijn aantrekkingskracht uit en zo kwam het dat Jan meermaals op de scène stond als acteur-violist. Een eerste maal in de adembenemende KNS-productie ‘Ghetto’ van Sobol (regie Daniel Benoin) en later ook in Hugo Claus’ ‘Thijl Uylenspieghel’ in het Théâtre du Parc en in ‘Faust’ in de ruïnes van Villers-la-Ville.